Negatywne myśli – konstruktywne myśli.

Miewasz negatywne myśli? Takie w stylu do niczego się nie nadaję, nic mi nie wychodzi, jestem beznadziejny…?

Destrukcyjne myślenie często zaburza koncentrację na ważnym zadaniu, uniemożliwia podjęcie działania, prowadzi od obniżenia samooceny i frustracji, a wreszcie do rezygnacji i wycofania. Dlatego warto ćwiczyć przekształcanie negatywnych myśli, ocen w konstruktywne, czyli takie, które przyniosą efekt i zachęcą nas do poszukiwania rozwiązań.

Cztery kroki do konstruktywnego myślenia.

Każde ćwiczenie wykonywane regularnie przynosi określony skutek. Czego możesz się spodziewać po ćwiczeniu, które zaproponuję Ci poniżej?

  • w obliczu trudności szybciej poradzisz sobie z zadaniem;
  • Twój odbiór rzeczywistości powoli zacznie się zmieniać, a Ty wreszcie dostrzeżesz jasne kolory w swoim otoczeniu;
  • zamiast destrukcyjnych myśli coraz częściej będą pojawiać się te, które wskażą dostępne możliwości.

Jak zatem pracować z negatywnymi myślami?

  1. Rozpoznaj wroga – przyjrzyj się uważnie temu, co do siebie mówisz gdy znajdziesz się w trudnej sytuacji. Postaraj się wyłapać te wszystkie negatywne zdania, które wydają się swobodnie napływać do głowy. Ich charakterystyczną cechą jest nagromadzenie mocnych słów i ogólników : „jestem beznadziejnym szefem”, „zawsze popełniam błędy”.
  2. Przeciwstaw się – kieruj się przy tym logiką. Jeśli powiedziałeś sobie „Nic mi się nigdy nie udaje” – złap się za słówka i zastanów czy rzeczywiście tak jest. Nie ma takiej osoby, której by absolutnie nic się nigdy nie udało! Wróć do swoich sukcesów, głośno je wypowiedz. Pojedynczy błąd, porażka nie przekreśla całości Twoich dokonań.
  3. Powiedz prawdę – podsumuj wszystko jednym zdaniem, które będzie prawdziwe, racjonalne i będzie odnosiło się do tej konkretnej sytuacji, w której się znalazłeś. Bądź ze sobą szczery. Pamiętaj też o tym, że na porażkę wpływ ma wiele czynników. Nigdy jedna rzecz czy człowiek nie są za wszystko odpowiedzialni.
  4. Spójrz w przyszłość –  Spróbuj zaplanować , jak obecną porażkę możesz w przyszłości wykorzystać do osiągnięcia sukcesu. Człowiek w końcu popełnia błędy, ale najważniejsze jest wyciągnięcie z nich wniosków. Przeanalizuj co tym razem poszło nie tak i ustal nowy plan działania. Takie postawienie sprawy skieruje Twoje myślenie na proces, który jest przed Tobą eliminując jednocześnie rozpamiętywanie porażki.

Spróbujesz?

A może masz swój sposób na radzenie sobie z negatywnymi myślami? Podzielisz się?

 

Reklamy

14 myśli na temat “Negatywne myśli – konstruktywne myśli.

Dodaj własny

  1. Uwielbiam takie artykuły. Uwielbiam osoby, które szerzą świadomość ludzką – im więcej osób zrozumie, że da się mieć w dużej mierze pozytywne myśli przez większą część dnia/tygodnia/miesiąca czy nawet roku, tym lepiej. A negatywne myśli potrafią wyrządzić wiele krzywdy.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Bardzo dziękuję za to, że dzielisz się konkretnym narzędziem, które można wykorzystać od zaraz! Bardzo podoba mi się idea „przyłapywania” się na tym, w jaki sposób do siebie mówimy i szukania faktów które potwierdzają/zaprzeczają temu (zazwyczaj nie ma takich „potwierdzeń” na szczęście wiele!). Myślę, że jednym z najpoważniejszych wrogów jest utknięcie w przeszłości i wieczne jej rozpamiętywanie albo życie tylko przyszłością i snucie wizji o tym, że „gdzieś, tam” moje życie będzie lepsze. Pamiętajmy, że nasze życie toczy się teraz!

    Polubione przez 1 osoba

    1. Klaudia – zapraszam częściej.
      Zdecydowanie nasze życie toczy się tu i teraz! Warto o tym pamiętać. Ale jeśli gdzieś się pogubimy dobrze jest mieć pod ręką jakiś sposób, narzędzie, które pomoże nam znaleźć drogę. 🙂

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑