Mniej znaczy więcej – jeszcze trochę o nawykach.

Arystoteles twierdził : Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem.

Jak zatem nawyknąć do dobrego? Przepis wydaje się być banalny – 30 sekund dziennie przez 30 dni to najprostsza droga do wyrobienia sobie nowego nawyku!

3 drobne nawyki

Autorem programu 3 drobne nawyki jest B.J. Fogg. Tworząc tę metodę Fogg wyszedł z założenia, że łatwiej i przyjemniej przyswaja się nowe nawyki jeśli są wystarczająco małe. Najlepiej, żeby były to działania, które nie zajmą więcej niż 30 sekund. Dlaczego tak mało? Bo im prostsze zachowanie, tym łatwiej o mobilizację!

Większość z nas będzie miała problem, żeby zmotywować się do codziennego biegania przez godzinę, ale z dużym prawdopodobieństwem znajdziemy w sobie chęci na 30 -sekundowy trening – np. kilka przysiadów, plank.

Jak to działa?

Nie musisz ustalać stałej pory działania. Zamiast tego spróbuj skojarzyć nowe zachowanie ze starym, już istniejącym nawykiem i wykonuj go bezpośrednio przed nim lub po nim. Ujmując rzecz inaczej – zarzuć kotwicę. W tym wypadku kotwicą będzie Twój stary nawyk.

Nowy nawyk powinien być logicznie dopasowany do już istniejącego. Przykład? Nitkowanie zębów po ich umyciu, zmywanie naczyń zaraz po skończonym posiłku, rozciąganie się w trakcie długiej prac przed komputerem, itd.

Skojarzenie nowego nawyku z czymś co już i tak robisz codziennie , gwarantuje systematyczność.

Praktyka

  • Stwórz listę prostych nawyków, które chciałbyś wdrożyć. Nawyk powinien być wykonywany choć raz dziennie, zajmować maksymalnie 30 sekund i wymagać minimum wysiłku;
  • Z listy nawyków wybierz maksymalnie 3 i dla każdego z nich znajdź kotwicę;
  • Wykonuj nowy nawyk przed kotwicą lub po niej. Wdrażaj go przez co najmniej 5 dni zanim dodasz kolejny;
  • Po każdym wykonaniu – pogratuluj sobie! Co Ci szkodzi pochwalić się za dobrze wykonaną robotę? 🙂

Badania Dana Buettnera , dziennikarza „National Geographic”, dowodzą, że są sposoby na długie, zdrowe i szczęśliwe życie. W dużej mierze długowieczność ludzie zawdzięczają stylowi życia, czyli codziennym drobnym nawykom. Warto więc poświęcić 30 sekund w ciągu dnia, żeby zrobić dla siebie coś dobrego!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nawykach zapraszam Cię do wpisu 7 nawyków skutecznego działania. Polecam również blog B.J Fogga, autora metody „trzech drobnych nawyków : www.bjfogg.com.

Reklamy

17 myśli na temat “Mniej znaczy więcej – jeszcze trochę o nawykach.

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: