Perfekcjonizm – Twój wróg czy przyjaciel?

Jak myślisz, co stanowi największą blokadę przed ruszeniem z miejsca? Myślę, że świetnie znasz odpowiedź, może tylko nie chcesz pozwolić jej wybrzmieć. Otóż największą blokadę stanowisz Ty sam i to, co podpowiadają Ci „chochliki” w Twojej głowie.

Znasz to skądś?

Jak doszlifuję język to wyjadę za granicę. Gdy zrobię jeszcze jeden kurs – poszukam lepszej pracy. Zacznę chodzić na randki gdy schudnę. Zasłużę na….jak zrobię jeszcze tylko…

Takie myśli, które znaczna część ludzi ma na świecie mocno zakorzenione w swoich głowach, można by mnożyć. Sama do nich należę i wciąż uczę się w jaki sposób tego złośliwego chochlika uciszać.

Zluzuj trochę!

Nie bój się popełniać błędów. Zapisuj je i wyciągaj z nich wnioski. Spróbuj je zaakceptować – to, co się już wydarzyło nie zmienisz, ale możesz zmienić swoje zachowanie w przyszłości.

Gdy denerwuje Cię, że ktoś robi coś źle- spróbuj zrobić to sam. Sprawdź czy jednak możesz nieco przesunąć swoją granicę akceptacji – np. dla czyjegoś spóźnialstwa. Czy są sytuacje, w których możesz na to przymknąć oko? Czy zdarzają się one i Tobie? A co, by było, gdybyś na takie zdarzenie sobie pozwolił?

Testuj, sprawdzaj , obserwuj i zobacz co wyszło. Miej plan, albo najlepiej kilka, na uciszenie swoich chochlików. A jeśli potrzebujesz dodatkowej dawki motywacji sięgnij do filozofii J.C. Parkin „F**k it!”.

A praktyka?

  1. Zapisz te głosy, które tak chętnie trzymają Cię w miejscu i podpowiadają, że wciąż jeszcze wiele brakuje Ci do doskonałości.
  2. Zapisz co chcesz w życiu zmienić? Zapisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy.
  3. Będąc perfekcjonistą wymagasz od siebie coraz więcej. Takie same wymagania stawiasz również innym. Jeśli co idzie nie tak wypunktowujesz i krytykujesz każdy ich najmniejszy błąd. Przypomnij sobie i zapisz wszystkie tego typu sytuacje.
  4. Teraz napisz za co krytykujesz siebie. Ale….bądź ze sobą szczery. To nie czas na usprawiedliwianie.
  5. Perfekcjonizm kryje za sobą strach – przed utratą poważania, akceptacji, przed odrzuceniem. Napisz, czego Ty się obawiasz?
  6. Co możesz zrobić gdy zderzysz się ze swoimi lękami? Koniecznie zapisz wszystkie pomysły. Każdy jest dobry.
  7. Za Twoim strachem kryją się Twoje fantazje/ myśli/wyobrażenia kogoś lub czegoś : on  mnie nie lubi….ona pomyśli, że jestem ….. z pewnością oni wyśmieją mój pomysł… itd. Ale to jest tylko w Twojej głowie. Nawet jeżeli ktoś tak zrobi – to jak na to zareagujesz? Podejmij decyzję. Jesteś dorosły. Może nie ze wszystkim łatwo dasz sobie radę, ale….PRZETRWASZ TO!
Reklamy

11 myśli na temat “Perfekcjonizm – Twój wróg czy przyjaciel?

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: