Ćwiczenie uważności kontra stres

Czujesz, jakbyś uczestniczył w nieustannej gonitwie, jesteś zestresowany, towarzyszy ci nieustanna presja czasu. (…) No, śmiało – dodała. – Powiedz to, a opiszesz nie tylko siebie, ale każdą inną osobę w twoim wieku.

Stres wcielił się w rolę naszej drugiej skóry. Jest wszechobecny i nie każdy potrafi z nim wygrać. Są jednak sposoby, dzięki którym obniżysz odczuwane napięcie, zwiększysz zdolność samoakceptacji i koncentracji uwagi. Okazuje się, że ćwicząc uważność możesz w znacznym stopniu zredukować poziom stresu.

5 ćwiczeń redukujących stres

Ćwiczenia redukcji stresu oparte na uważności opracowały Agnieszka Pawłowska i Zuzanna Ziomecka – nauczycielki MBSR

  1. Obserwuj oddech – usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, ale ich nie napinaj. Poczuj swoje ciało, jego ciężar i pozycję. Następnie skieruj swoją uwagę na oddech. Niczego nie zmieniaj w jego rytmie i głębokości. Po prostu obserwuj. Spróbuj dostrzec, w którym miejscu ciała czujesz go najwyraźniej.
  2. Skanuj ciało – Połóż się wygodnie na plecach. Kończyny ułóż swobodnie na podłożu tak, żeby nie stykały się ze sobą. Zwróć uwagę na całe ciało i sygnały, które Ci wysyła. Wzbudź w sobie ciekawość i akceptację na to wszystko, co odbierasz z ciała. Nie staraj się odczuwać czegoś wyjątkowego, nie doszukuj się innych rzeczy, niczego nie zmieniaj. Zacznij obserwować poszczególne elementy ciała: od palców stóp aż po czubek głowy. Gdy poczujesz, że Twoje myśli wędrują w innym kierunku, skoncentruj się na chwilę na oddechu, a następnie wróć do obserwacji ciała.
  3. Spaceruj z uwagą – Zwolnij tempo, w którym idziesz i zdaj sobie sprawę z tego, że jesteś właśnie w tej konkretnej chwili. Pozwól sobie w pełni doświadczyć teraźniejszość – wiatr na skórze, słońce, deszcz, Twój oddech, ruch.
  4. Jedz uważnie – Jedzenie potraktuj jako okazję do medytacji. Zaangażuj do tego ćwiczenia wszystkie zmysły. Zacznij od tego, że uzmysłowisz sobie strukturę, temperaturę i ciężar jedzenia. Obejrzyj je dokładnie, powąchaj. Rozgryzając go, poczuj, jak powoli w ustach rozchodzi się jego smak.
  5. Umyj zęby lewą ręką-  nawykowe działania usypiają uważność. Działasz trochę jak na autopilocie, pozwalając umysłowi zabrać uwagę w daleką podróż. By wyłamać się z takiego działania utrudnij sobie zadania, albo zrób je zupełnie inaczej niż zwykle.

Jakie są twoje sposoby na redukcję stresu?

Reklamy

2 myśli na temat “Ćwiczenie uważności kontra stres

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: